14.4.11

Tangled - Sangat menghiburkan!



Masa nak tengok DVD cerita ini (tak sempat tengok di pawagam), kepala otak aku agak skema dengan cerita Rapunzel. Maklumlah dari kecik lagi jalan cerita Rapunzel tu memang dah hafal. Jadi bila muncul Tangled ni aku fikir ceritanya lebih kurang begitu jugalah. 
Well..actually memang lebih kuranglah macam yang sering kita baca tapi...tak sama! Tangled merupakan animated musical film (2010) oleh Walt Disney Animation Studios. Kalau tak silap aku mereka ambil masa 6 tahun dengan budget $260 juta. (Wooo..melopong kejap.)

Ceritanya memang sangat menarik. Jangan fikir ia hanya untuk tontonan kanak-kanak. Um uh..bukan yang ini. Filem ini semua peringkat umur akan enjoy! Watak Rapunzel (suara Mandy Moore) sangat hidup. Macam kita dapat bayangkan individu seperti ini wujud. 
 Ini watak jahat Mother Gothel. Kerja dia nak nampak muda aje. 
Ni perempuan yang takut tualah kiranya. Hehehe..

 Adegan ketika si Flynn / Eugene kena serkap dengan Rapunzel. 
Siapa suruh senang hati jer masuk tempat orang!

 Senjata sejati Rapunzel..kuali..hehehe.

 Si Pascal yang cute mute. Wataknya sangat comellll...

 Ini Maxsimus si kuda yang eksyen tapi baik hati. Mulanya dia bengkek dengan Flynn tapi lepas tu dia yang selamatkan Flynn pulak.


Kisahnya ketika kecil Rapunzel telah diculik oleh Gothel dari istana kerana rambutnya yang mempunyai kuasa penyembuh dan dapat membuatkan Gothel muda kembali. Gothel mengurung Rapunzel di menara tersembunyi dan menjaga Rapunzel seperti anaknya.

Raja dan ratu sangat sedih dengan kehilangan puteri mereka lalu setiap kali tiba hari jadi puteri itu mereka menaikkan lantera ke langit dengan banyaknya. Setiap tahun Rapunzel dapat melihat cahaya lantera melalui tingkap menara. Dia hidup keseorangan bersama haiwan kesayangannya Pascal dan sayangkan Gothel yang dianggapnya ibu kandung. 

Menjelang harijadinya yang ke 18 tahun Rapunzel ingin melihat sendiri cahaya tersebut dari dekat. Disebabkan 'ibunya' lansung tidak membenarkannya keluar dengan alasan dunia diluar terlalu kejam dan jahat, Rapunzel membuat perjanjian dengan Flynn Rider si pencuri yang cuba menyorok dari dikejar askar istana kerana mencuri tiara. Rapunzel menyimpan tiara itu dan akan mengembalikan kepada Flynn andai lelaki itu menemaninya melihat cahaya lantera.

Di sini bermulalah pengembaraan mereka yang penuh warna-warni , mencemaskan dan menggelikan hati. Mampukah mereka sampai ke destinasi? Adakah Rapunzel akhirnya ingat siapa sebenarnya dirinya? Apa jadi dengan Gothel? Flynn?

Sesuai ditonton seisi keluarga. Best!

(gambar-gambar dari En. Yahoo dan blog filem)

4 ulasan:

Just Call Me V berkata...

baru tgh separuh jer..mata dah tak larat tgk..smbg mlm ni la kot..hehehe

hud aikara berkata...

teruskan..teruskan usaha anda malam ni..hahahaha

Betta sp berkata...

citer2 3D camni memang sy minat giler, tapi smpi skang xtgk lagi citer rapunzel nie.xsempat lagi nak bli dvd (dgn kata lain malas nak p bli)

hud aikara berkata...

baik cepat pi beli en betta, sebab awak tak kan menyesal punye..hehehe

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...