22.6.11

3 iDiOTS.

Masih ingat kisah Rancho, Raju dan Farhan dalam 3 idiots?
Filem Hindi yang ini memang menarik perhatian aku. (Maklumlah aku ni selalu ketinggalan bila sebut pasal filem...asyik review filem lama jer..huhuhu) Aku mengaku aku bukanlah peminat hindi film tapi kalau ada cerita yang menarik aku akan tengok. Filem Tamil yang bagus pun aku akan tonton.
3 idiots (2009) dibintangi oleh Aamir Khan (Rancho), R. Madhavan (Farhan) dan Sharman Joshi (Raju) serta Karina Kapoor (Pia). Kisah menarik tiga lelaki yang belajar di Imperial College of Engineering dan menjadi rakan baik dengan telatah masing-masing yang kadang kala lucu.

Watak Rancho paling aku suka. Bukan sebab Aamir Khan tu hensem, tapi watak tu sendiri yang unik. Rancho sangat suka dengan ilmu dan mempunyai spirit yang bebas dalam mempelajari apa saja. Dia sangat bijak. Dalam masa yang sama Rancho seorang yang setia kawan dan sanggup membantu rakan-rakannya yang bermasalah.

Banyak insiden menarik yang berlaku sepanjang tempoh pengajian mereka tetapi yang paling mengesankan ialah saat Rancho dan rakan-rakannya membantu anak perempuan Profesor Viru a.k.a Virus (yang sering bertelagah dengan mereka) melahirkan anak. Dalam keadaan kecemasan, Rancho berjaya menghasilkan 'vacum' untuk menarik kepala bayi.  'Vacum' khas itu diperbuat  daripada pembersih hampagas biasa. Semangat yang ditunjukkan Rancho untuk menyelamatkan anaknya membuatkan profesor tersebut sangat terharu sekaligus menamatkan perang terhadap Rancho.

Permulaan cerita, Raju dan Farhan yang telah sepuluh tahun meninggalkan kolej mencari Rancho dengan berpandukan maklumat dari Chatur rakan mereka yang sering merasa tidak puas hati terhadap mereka ketika di kolej dulu. Apatah lagi Chatur berazam mahu menunjukkan pada mereka dia akan lebih berjaya daripada Rancho selepas sepuluh tahun. Dalam sepanjang perjalanan itu, mereka kembali teringat saat-saat sepuluh tahun yang lepas sehinggalah mereka akhirnya mendapat tahu Rancho yang mereka kenal bukanlah 'Rancho' yang sebenar.

Jadi siapa sebenarnya Rancho ini? Dia hilang begitu saja menjelang tamat penyampaian sijil sepuluh tahun lalu, tanpa menyapa rakan-rakan atau tanpa menemui Pia (seorang lagi anak perempuan Profesor Virus) yang dia cintai. Dengan sedikit ugutan si Rancho pemilik nama sebenar menceritakan 'Rancho'  yang mereka kenali merupakan anak orang gaji yang bersekolah dan mendapatkan sijil untuknya. Selepas berjaya memperoleh ijazah atas nama Rancho, dia telah memulakan kehidupan sendiri.

Perjalanan mereka berakhir disebuah sekolah di Ladakh. Chatur begitu gembira bila menyangka Rancho yang genius itu hanya seorang guru sekolah. Mereka yang lain termasuk Pia yang dibawa lari dari majlis perkahwinannya, amat seronok bertemu kembali dengan Rancho lalu bertanya nama sebenar si Rancho. Rupanya Rancho ialah si Phunsukh Wangdu seorang saintis terkenal yang mempunyai beratus-ratus paten hakcipta.  Dan sekali lagi Chatur terpaksa mengaku kalah!

Filem ini tidak menekankan tentang cinta asmara sepertimana filem Hindustan yang biasa. Ia lebih kepada persahabatan sejati sesama rakan. Kenapalah aku tak tengok dari dulu lagi?

5 ulasan:

meowwmania berkata...

ha'ah kita pon suka tgk citer nih sampai 4 5 kali tengok tak jemu jemu :D

Rosmawati Yusof berkata...

Wah, Hindustance.....

hud aikara berkata...

cik meoww:saya pon suke sangat..paling best part last tu..masa si chatur baru tahu si Rancho tu Mr. Wangdu..hahahaha..

Kak Rosmawati: layan hindustannnnn...hehehe

m.q berkata...

nak tgk jugak...mana nak cari cd ni??

hud aikara berkata...

m.q: saya tak pasti kat tempat m.q ada tak cawangan ezy video sebab kat kedai tu masih ada dijual CD citer ni.

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...