15.11.11

Si Comel yang pandai mintak sedekah.

Semalam aku ke sebuah pasaraya terkenal sebab nak shopping. Maklumlah emak  dah sampai dari kampung jadi barang-barang di dapur tu kenalah tambah. Hati ni bukan main teruja nak jumpa emak.

Tapi ketika nak masuk ke laluan pintu utama aku terpandang budak bulu ni sedang minta sedekah. Sebijik macam cara manusia minta sedekah. Dia duduk macam orang, lepas tu setiap kali ada orang lalu dia mengiow sayu dengan kepala mendongak. Mukanya jangan cakaplah...mengharap habis!

Masa tu hati aku jadi sayu sangat-sangat. Cepat-cepat aku pergi beli ayam goreng dan berlari semula ke tempat si budak bulu yang mungkin sedang mengandung tu. Belum sempat aku nak memberi, tiba-tiba dua orang pekerja berdekatan situ lebih dulu mendapatkan kucing tersebut. Mereka siap beli makanan kucing lagi. Masa tu aku rasa terharu pulak sebab rupanya ada lagi yang masih peduli nasib si bulu comel tu.

Mungkin kerana lega dia sudah mendapat makanannya, aku pun meneruskan agenda aku. Beli ikan, sayur dan segala benda yang mungkin tak ada di rumah (maklum orang bujang...jarang masuk dapur..hehehe). Masa nak balik aku tengok lapik plastik tempat pekerja berdua tadi curah makanan kucing licin selicinnya. Aduh, memang dia sangat kebulur. Lalu aku bagilah ayam goreng yang aku beli pertama kali tadi. Tersedak - sedak dia makan. Gelojoh. Kesian betullah...

 Nilah muka penuh harap..bila aku dekat dia terus datang minta makan...


Ni pulak makanan yang diberi orang padanya..berselera dia makan..

p/s: aku bukan apa, bila tengok kucing macam ini aku mula teringatkan Leo dan Kuya..kalaulah diorang tersesat dari rumah macam mana agaknya diorang minta sedekah nak makan? (sedihnya...T-T)

7 ulasan:

Rosmawati Yusof berkata...

Sayu terharu sgt, mata dah terasa hangat ni... Snow cepat ambik tisu...

m.q berkata...

corak dia cantik
mcm kucing hutan :)

ery D cat berkata...

urm...sedihkan....nak bt2 xnampak mmg xsmpai hati wlupun kt tgh nak cpt kemana2 atau ada benda urgent nak kn bt...bgs lah kamu...steady lah...ery mmg tabik spring kat sapa2 yg sgp berkongsi rezeki brsama2 stray cat nih...dh la meow tu bunting...kesian..yg bunting ni mmg slu asyik nak makan..sbb yg makan bukan dia...baby dia tu..cedih ery tgk..sib bek ada pekerja2 kat ctu nak bg dan kamu jg...ti klu rajin2 lg kamu g lah lalu ke area tmpat dia tu...mn tau ada yg lp nak bg dia mam ke...kan...terima kasih mmberi dia makan..:)

hud aikara berkata...

dah rasa sebak ni...nanti balik ni nak tengok ada ke tak lagi dia kat situ...

ery D cat berkata...

bgs!:D

meowwmania berkata...

harap2 ramai org2 yg prihatin dgn nasib haiwan terbiar wujud kat dunia ni, amin...

Zubeq Ance berkata...

Pity this cat. She's pregnant i guess. Sampai hati ade org sanggup buang kucing peknen. She needs a proper place to deliver her beby....sedey. Sob sob (T_T)

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...