27.1.12

adik beradik; jangan gaduh - gaduh...


Tengok, bila gaduh macam ni lah...teruk Kuya di smack down..hik hik hik...

Kadang kala dalam kehidupan kita sejak kecil lagi sesama adik beradik adalah perkara biasa bila kita bergaduh, berbaik, bergaduh balik dan lepas tu berbaik lagi....

Namun ketika dalam proses kedewasaan adik beradik menjadi orang yang paling rapat atau pun musuh yang ketat. Bergantung bagaimana situasi masing-masing dibesarkan.

Cuma sedih bila melihat adik beradik yang rapat masa kecil bermasam muka ketika dewasa hanya kerana berebut harta. Selalunya berlaku bila masing-masing sudah mempunyai keluarga sendiri. Apatah lagi jika mendapat pasangan yang mempengaruhi ke arah perasaan dengki mendengki antara keluarga sendiri. Isu tanah pusaka, rumah pusaka, harta tinggalan arwah ibu bapa; semuanya tiba-tiba menukarkan hati adik, abang, kakak, menjadi serigala. Kemesraan masa kecil, hubungan darah hilang entah ke mana. Yang penting masing-masing nak dapat lebih.

Kes lain, adik beradik mesra dan baik sampai ke tua. Sampai harta benda tak berkira. Tapi malangnya anak-anaknya pula tidak begitu. Sesama sepupu pulak cakar - mencakar. Mulalah bila ibu bapa dah jadi arwah, si anak-anak bersepupu berebut tanahlah, rumahlah...masing-masing anggap menuntut hak sendiri tanpa ingin mengekalkan persaudaraan yang berlansung sekian lama.

Perkara-perkara demikian mungkin berlaku bila zaman kita ini semakin mementingkan kebendaan, tekanan ekonomi, dan terhakisnya sifat kasih sayang. Kita hanya pentingkan diri sendiri. (*-*)

p/s: semoga perkara seperti ini tidak berlaku pada keluarga kita semua....amin..

2 ulasan:

ery D cat berkata...

urm itulah yg terjadi disekeliling kt kwn...

meowwmania berkata...

mintak jauh la..

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...