19.1.12

kalau dah berhutang tu, bayarlah...

Seperti hari-hari biasa yang lain tiada apa yang mengujakan. Kecuali balik rumah dapat melayan keletah dua ekor anak bulu aku yang nakal dan perasan diri mereka sama spesis seperti aku..(hahaha).

Cuma bila direnungkan di hari khamis yang indah ini adalah sesetengah perkara dalam hidup kita yang kita remehkan. Misalnya seperti hutang. Hutang walau sebesar mana jumlahnya adalah tetap hutang. Jika sang pemberi hutang tidak menghalalkannya ia tetap dituntut di akhirat kelak.

Sebab aku hairan ada yang buat-buat tak tahu selepas berhutang. Macam seorang kakak yang aku kenal mengeluh rakannya meminjam dengan jumlah yang agak banyak tetapi setelah berbelas tahun tidak juga dibayarnya padahal dia sudah hidup senang lenang. Jika nak dibandingkan dengan hutangnya dulu dangan kehidupannya kini memang boleh bayar sangatlah. Umpamanya beli beg tangan boleh ribu-ribu takkan hutang banyak tu pun tak terbayarkan?

Kalau kita susah sangat nak bayar keseluruhan tunjuklah keiklasan atau usaha kita, bayarlah sikit-sikit. Sekurang-kurangnya rakan kita pun faham kita masih nak pakai duit. Ramaikan jenis orang yang bila nak berhutang bersunguh-sungguh minta simpati tapi bila sudah ditolong dia pulak hilang atau mengelak diri. Macam tak sudi nak pulangkan balik duit tu. Bayarlah..itu tetap duit orang.

Ada juga yang suka pinjam sikit-sikit..tapi lepas tu buat-buat bodoh. Kira buat macam tak pernah meminjamlah. Lepas tu tak ada duit dia pinjam lagi. Apa dia ingat member tu cop duit ke? bila tak diberi, dia merungut cakap orang tu berkira atau kedekut. Tapi kalau dah muka kita aje yang suka sangat meminjam tapi tak suka bayar, bank pun boleh bankrap dowhh!!

Apapun benda-benda macam ni aku buat peringatan pada diri sendiri. Kadangkala kita manusia pasti terlalai sesekali. Yalah kadang-kadang tak ada duit kecik member dulukan bayar minum. Tapi kita boleh terlupa juga hutang tu. Walaupun kawan kita ni tak kisah sangat tapi tak sedap hatilah nak berlakon buat-buat tak tahu. Bukan banyak pun. Bayar je lahhh.. kecualilah dia cakap, 'ala..aku belanja..'

Kalau ada orang nak belanja, siapa yang nak tolak? hehehe...



Leo: wekkkk!...hutang Yo uwan tak bayar lagikkk!

Uwan: apa pulak aku hutang ko ni?

Leo: hutang beli baju pakai duit Yo ari tu.....

Uwan: ....samprit punya anak bulu...uwan dah bayar awal-awal lagilah..

(hehehe...adik aku tak cukup duit nak beli baju yang dia suka kat TBS, so dia pinjam duit tabung budak-budak ni...dah bayar punnn...eksyen tul si Leo ni!)

p/s: kepada rakan-rakan yang pernah aku kenal jika adalah hutang piutang yang aku terlupa nak bayar bagilah tahu..bagi pihak aku pulak, aku halalkan siapa yang pernah berhutang dengan aku sebab aku sendiri dah lupa...(^__^)v

6 ulasan:

ery D cat berkata...

sgt2 setuju bab2 hutang ni kdg2 benda snsitip...tp apa yg ditulis ni sgt2 betul...pnh jd kat diri sndiri pnh bg pinjam kat member, janji tgl janji...tp ada sorang akak kat ofis ni...mls ery nak ikut dia kuar makan..yelah setiap kali mkn dia je yg byr..bila kt nak bg dia tgl duit ats meja...aih..susah gak terlalu pemurah...sbb kt segan sbb tu bila dia ajak mkn mmg ery bg byk alasan..sbb tau mesti dia yg byr..dh mcm dia tngung makan kt plak...lg 1 kalau kt tnya nak beli sesuatu brg tu kat mana..dlm telipon dia bgtau kat mn2 kedai tp esok dtg dh ada benda tu ats meja...bg duit berkeras2 xmo kasi...adehla...tp akak tu mmg murah rezeki..

hud aikara berkata...

eh..la kita pon ada kawan yang sangat pemurah macam tu..suka belanja orang. Tapi betul tu bila selalu kena belanja kita jadi seganlah..rasa macam ambik kesempatan pulak...tapi betulah rezeki org macam ni memang murah sebab suka bersedekah.

UniMeOw berkata...

bahaya woo utang xbayaq~
kang kena tuntut kat akhirat...huhu

kalo ada org bhutang ngn kita,,,better gtaw elok2 kt dia..dpd pendam lam hati...
mana taw kot2 dya terlupa..huhu

hud aikara berkata...

Uni: betol, betol!

meowwmania berkata...

kdg tu kita yg jadik malu nak mintak macam kita pulak yg berhutang haihhh...

hud aikara berkata...

meowwmania: yalah,sampai kadang2 kita pulak berpeluh susun ayat sebab nak mintak balik duit kita..tapi kalau saya dah geram saya sound terus jer..hehehe

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...