8.7.12

masak lemak ketam cili api.

Uwan: Hahahaha...maap la Kuya..uwan dah post kat fesbuk muka kelako Kuya ni...memang kena kutuk pon..hahaha...

Kuya: uwan jahat...sob..sob..sob..

Leo: hik hik hik..padan muka Uya...(dengan penuh eksennyer sebab orang tengah terbongkok-bongkok cari kutu dia...maklumlah tokeh kutu...ngee)
 

Leo: ngeh ngeh ngeh..(aku le bosss..)

Uwan: aku sekeh kepala tu kang!


Tak payah pedulik lagi budak bulu dua ekor tu..errr..ni aku nak cerita pasal masak lemak cili api..baru-baru ni aku ada beli 10 ekor ketam bunga, kononnya nak masak lemak cili api sendirilah sebab kalau beli kat kedai, mahal. Aku bukan boleh makan ketam sikit-sikit ni...hehehe...

Tapi aku tak pernah masak ketam, jadi resepi tu kawan office aku si Aina yang sedekahkan. Resepi dia lain sikit tapi memangggglah sedap. Tak sangka pertama kali try aku dan adik aku Aen berjaya membuatnya dengan sedap! (masuk lif tekan sendiri...ngeh ngeh ngeh..) 

*Sampai berterabur dapur gara-gara nak test masak lemak ni...maklum, aku ni 'terlampau' pandai masak...huhuhu...

So aku nak kongsi resepi Aina yang best ni sama-sama...

MASAK LEMAK CILI API

Bahan-bahan:

-ketam 10 ekor (untuk 5 orang makan)
-bawang merah 7 biji (dikisar)
-bawang putih 3 ulas (dikisar)
-cili api segenggam dikisar (nak lagi pedas tambah lagi biar keluar asap kat telinga!)
-serai 2 batang
-daun kunyit dua helai
-serbuk kunyit sikit
-dua paket santan (agaklah nak banyak mana kuahnya)
-asam keping
-garam/perasa (kalau pedas sangat bubuh gula sikit)

Cara-cara:

1. Tumis bawang merah, putih dan cili api yang dikisar dengan serbuk kunyit dalam sedikt minyak. (tumis lama sampai bawang masak tapi hati-hati jangan sampai hangit pulak..hehehe)

2. Bila dah naik bau, masukkan serai dan daun kunyit yang telah di siat-siat. Kemudian masukkan pula ketam yang telah di potong bersih. 

3. Agak-agak ketam tu dah sebati dengan ramuan, barulah dimasukkan santan dan garam secukup rasa.

4. Biarkan mendidih dan dah masak saja baru dicampakkan asam keping. Matikan api. Biarkan asam keping kembang sendiri dalam kuah panas tanpa api. Kalau tak, takut terlebih masam pulak. 

5. Dah rasa lapar, hidangkan dengan nasik putih dan jus oren yang sedapppp....(meleleh air liur...ni yang aku nak masak lagi ni..)

 

4 ulasan:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P berkata...

akan ku cuba resepi itu.. thanks Yo !

AEN SYAH berkata...

wahh mrs. yana..silalah try memang berbaloi! hehehe...

Hanif Idrus berkata...

Tak suka makan ketam sebab leceh ler...heheheheh.
Kalau org kopekkkan...aku makan..hahahah
Salam kenal

hud aikara berkata...

HANIF,baik ko cuba lepas tu mesti nak try lagi..tapi pakai ketam besar..baru byk isi...hehehe...

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...