22.7.12

Resepi mi gulung pada Ramadan yang pertama.


Ramadhan yang pertama kami berempat makan mi gulung. Mi ni adik aku yang buat dengan meniru resepinya dalam majalah Dara.Com. Hasilnya memang sedap. Makan mi gulung dengan teh panas.

Kalau orang lain makan dua tiga jenis makanan tapi kami ni jenis tak kisah makan sejenis benda je. Kalau nasi tu, nasik dengan lauk jelah. Kalau makan mi, mi tu jelah. Kuih jarang-jarang ada. Sebab sebenarnya kalau beli atau buat banyak-banyak hanyalah membawa kepada pembaziran. Lagipun semua bujangggg trang tang tang! hehehe...

Pernah juga aku masuk pasar Ramadha tapi keluar dengan tangan kosong. Sebabnya aku jadi konfius tak tahu nak beli apa. Perut memanglah lapar tapi bila tengok makanan yang banyak tu aku tak selera lansung! Sampai sekarang aku tak suka masuk pasar Ramadhan. Setakat beli air tepi jalan tu adalah...hahaha...


Masa belajar dulu bila puasa aje berlambak-lambak kuih dan makanan roomate aku beli. Aku cuma beli nasi berlauk je sebab aku tahu sangat yang dia tak akan habis makan punya...dan aku akan jadi dewan bandaraya selepas tu...huhuhu....

Ok habis cerita mengarut aku...kalau nak resepi mi gulung ni aku dah tiru kat sini dari
Majalah Dara.Com edisi April 2012. Selamat mencuba!

Mi Gulung.

Bahan-bahan A

-100g mi kuning (tapi kami guna mi lidi)
-1 ulas bawang putih
-isi ayam secukup rasa
-1 sudu kecil kicap pekat
-1 sudu kecil sos cili
-serbuk perasa secukupnya
-2 helai sawi
-1 biji telur

Bahan-bahan B

-1 ulas bawang putih
-isi ayam secukup rasa
-1 sudu kecil sos tiram
-1 sudu kecil serbuk lada hitam
-1 sudu kecil kicap pekat
-1 sudu stok ayam

cara membuat;

-tumis bawang putih hingga naik bau.
-masukkan isi ayam diikuti dengan sos tiram, sos cili, dan mi kuning. campurkan kicap   pekat, sawi dan serbuk perasa. Gaul rata. Ketepikan.
-Pukul telur dan dadarkan. Masukkan mi yang telah digoreng dan gulungkan ia bersama telur goreng tadi. Hidangkan di atas pinggan.
-Untuk kuah; tumis bawang putih. Masukkan isi ayam dan sedikit air. Didihkan dan masukkan sos tiram, serbuk lada hitam, stok ayam dan kicap pekat. Tambahkan serbuk perasa. Siram di atas mi yang telah digulung.

Dah siap, hidangkan...(^__^)

 Kuya: uwannnn...tite nak gak...

Uwan: syuhh main jauh-jauh...

Kuya: ..sob..sob..sob..............

2 ulasan:

meowwmania berkata...

celet sketttt!!! kite pong tak suka pegi pasar ramadhan ;)


ada gmbr makanan pulekk...dugaaannn :p

Mariana e Mel berkata...

Olá...Amei o seu blog...já estou te seguindo!!!!!!!!!!!!!!
Muitos, muitos, muitos, muitos e muitos Beijos!

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...