12.8.12

bISKUT CorNFLAKELah pulak...

Buat kuih lagi...hehehe...tak tahulah tahun ni kemain rajin pulak aku ni...Ini biskut cornflake antara biskut raya yang aku sukalah. Resepi ni aku lupalah ambil kat mana, tapi berikut ialah bahan-bahan yang digunakan;

  • Kellogge's cornflake (yang kotak kecik je)- ramas sampai hancur
  • Gula pastor 150gm
  • Tepung gandum 250gm (atau guna tepung red rose )
  • Mentega 250gm
  • 2 camca teh perisa vanila

cara buat:

Pukul mentega dengan gula pastor sampai berkrim. Kemudian masukkan perisa vanila. Pukul rata.
Masukkan tepung gandum dan empat cawan cornflake hancur. Uli sampai jadi doh. Mula-mula ia lembik tapi bila jadi doh campuran tu akan senang nak di gentel. Gentellah bulat-bulat ke..panjang-panjang ke..ikut sukalah. Lepas tu gelekkan gentelan tu dalam cornflake hancur.
Bakar dalam oven dengan suhu 140 selama 15-20 minit. Suhu oven bergantung kepada jenis dan besar oven tu. Aku punya kecik aje.

Dah masak, sejukkan sekejap dan simpan elok-elok dalam bekas tertutup rapat. Makan masa raya je tau! hehehe....


Kuya: Yo aku boying tul uwan tu...asyik ngadap sekut je...

Leo: ala...tite tido jelah...

Tiada ulasan:

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...