15.12.12

durian oh durian

Duriannnn..mana-mana tempat sekarang ada durian...macam-macam jenis pulak tu..Musang King lah, Kucing Duduk lah, D24 lah...Durian merupakan Raja Buah yang tergolong dalam kelompok Durio. Mempunyai warna yang sedikit berbeza-beza mengikut jenis dan mempunyai bau yang amat kuat. Bila pandang durian teringat kat emak yang suka sangat makan durian. Dulu pakcik aku pernah bawa satu guni durian kampung dan emak makan berulang-ulang sampai berpeluh peluh. Hehehehe...yang anehnya aku tak suka durian!

Walaupun tak suka durian tapi aku makan semua makanan yang dihasilkan dari durian. Ais krim durian, tempoyak, kek durian.....adik lelaki aku lagi teruk. Sejak bayi lagi tak boleh makan. Kalau makan je muntah terus. Tapi family aku yang lain , memang berhantu! Nampak durian macam nampak duit sejuta berlonggok. Muka berseri-seri...hahahaha...


Sebenarnya nafsu durian aku terbantut sejak umur sembilan tahun. Kisahnya dulu kami ramai-ramai masuk kebun durian yang berbukit. Masa tu kat kampung. Semangat setiap orang berkobar-kobar nak makan banyaklah kononnya. Penat daki bukit sampailah kat pondok durian. Aku nampak longgokkan durian dah sama tinggi dengan aku. Entah kenapa tiba-tiba aje terus aku tak ada selera. Aku tak makan lansung sampailah bapak sepupu aku suruh rasa sikit. Agaknya bau durian yang terlalu banyak tu dah membantutkan nafsu durian aku kot.

Bagi orang yang makan durian dengan banyak, biasanya akan mengalami kepanasan dan penawarnya minumlah air dari pangsa kulit durian. Orang yang berpenyakit tekanan darah tinggi dinasihatkan tidak memakan buah ini. Kalau durian sudah dibuka pula, eloklah dimakan segera sebab kalau dibiar sampai buah yang terdedah itu 'berpeluh' rasanya sudah tidak sedap. Mungkin sesuai dibuat tempoyak saja kecuali yang suka makan durian sejuk dari peti ais.

Menurut wikipedia terdapat durian kacuk yang tanpa duri dipanggil 'durian botak' (Klon D172) dan berasal dari Muar, Johor ( ada yang kata dari Nusa Tenggara Barat, tapi aku tak pasti sama ada mereka dari spesis yang sama walaupun nama sama sebab D172 adalah klon yang didaftarkan oleh jabatan Pertanian Malaysia pada 1989. Jadi kemungkinan nama saja yang serupa).

Aku tak pernah tengok durian jenis ini. Sedap ke? Tapi dalam bidang 'pendurianan' (perkataan reka sendiri nih) Thailand lah paling terkenal kerana banyak mengacuk dan mengklon durian-durian sampai tercipta durian yang tak berbau (Chantaburi No 1 - hah, macam nama minyak wangi pulak..hehehe).

Kalau kat hotel tempat aku training dulu, durian memang tak boleh dibawa masuk. Tapi tulisan dipapan tandanya tentang durian memang aku teringat-ingat sampai sekarang;

'SMELLS LIKE HELL, TASTES LIKE HEAVEN'


Kechik: ye ke uwan? cedap ke duyian tu? Chik nak jugak?

Uwan: tak payahlah...makan je piskis tu...

Info: wikipedia.

4 ulasan:

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

sebab selalu rasa nak muntah bau durian maka semakin membesar semakin tidak jd pemakan durian pulak. kecik2 dulu ok je makan.. :D

Razfira berkata...

tp xleh makan byk2 ea nanti demam?

http://wonderfurrworld.blogspot.com/ berkata...

baru semalam pekena duyan...beli 2 bijik isi tebal2...mkn sorang2 lak tuu..hahahha

hud aikara berkata...

teringat kat durian crepe pulakkk...hehehehe

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...