15.5.13

Cerita bangsa yang belum selesai....



 5hb Mei  2013 tarikh keramat perjuangan demokrasi di Malaysia. Suka duka sepanjang kempen terjawab selepas keputusan diumumkan. Tetapi tidak juga dapat memenangi hati sebahagian rakyat yang marah dengan kekalahan parti yang disokong.

Walau apa pun rasa yang dirasa, aku berharap kita masih menghargai nilai-nilai keamanan yang masih kita miliki. Walau ada sesetengah pihak yang mula menghasut dan mengapi-apikan kita dengan semangat perkauman, aku berdoa kita masih boleh berfikir tentang baik buruk sesuatu perkara.

Jangan kerana berita-berita yang tersebar dihujung jari yang tidak bertanggungjawab, kita telan bulat-bulat tanpa menapis yang mana satu benar atau salah. Sepatutnya masalah yang sengaja disebarkan itu khasnya di laman sosial dituntut untuk dirungkaikan melalui muafakat dan resolusi-resolusi tertentu tetapi entah kenapa ia disebarkan dengan alasan 'kebenaran'. Betul kebenaran mesti diwar-warkan. Tetapi cara ia dilaksanakan aku tak rasa sesuai. Ia cuma mewujudkan perasaan marah dan kebencian. Tidak menyelesaikan sebarang masalah pun.

 (kemeriahan dikawasan aku pada 5hb Mei)

Namun demikian memang dapat dirasakan perubahan yang melanda masyarakat pada pilihanraya kali ini. Kalau dulu ramai yang buat tak peduli. Malah ada yang boleh cakap;

'aku tak suka politiklah..'

'ah malas aku nak peduli hal orang.'

'kalau aku mengundi, aku dapat apa?'

Kalau korang baca ayat-ayat di atas ni apa fikiran korang terhadap orang tu? Bagi aku, sungguh cetek alasannya. Seolah-olah dia orang luar. Politik bukan hobi. Bukan juga suka-suka orang nak join ke tidak. Walau kita tak gemar dunia politik, nak tak nak, kena ambil peduli juga. Okaylah tak minat tak apa. Tapi mengundilah. Sebab itu hak asasi kita. Hak yang amat sukar kita dapat ketika negara dijajah dulu. Suka hatilah nak pangkah siapa. Janji kita ikut tahap rasional bukan emosi kita. 

Leo: kalau tak nak ambik tau, jadi ucing macam Yo lah...cenang tau..hehehe

Uwan: betol, betol...

Semoga keamanan masih bersama kita....amin...

4 ulasan:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P berkata...

haha.. jadi kucing takyah pening2 kepala

Hud Aikara berkata...

hehehe..betul tu Mrs. yana...

ctpayong berkata...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

السلم عليكم ورحمة الله

sokong! eh...tak alih-alih sokong ni. sokong untuk pilih aman malaysia.

♚ wonderFURRworld ♚ berkata...

yerr..kite pun g ngundi jugak..siap pozing ngan anak bulus dulu sblm g..

xde kaitan ngan ngundi pun...hahahahah

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...