21.2.14

Dr. Jin - Doktor yang kembali ke masa lalu

Dr. Jin (2012) merupakan drama adaptasi dari komik Jepun bertajuk Jin oleh Motoka Murukami. Terlebih dahulu sesiapa yang baru nak tonton drama ni tapi alah dengan darah, pembedahan.....sila tak payah tengok. Drama ni buat semua tu nampak real!

Dr. Jin bukan sebarang drama perubatan tapi berkisar tentang seorang doktor neurosurgeon abad 21 yang terbabas ke zaman dinasti Joseon. Kejadian aneh itu bermula selepas dia membedah tumor di kepala seorang pesakit lelaki. Anehnya tumor tersebut berbentuk tak ubah seperti janin bayi.

Dr. Jin (lakonan Song Seung Hun) kembali ke masa lalu sekitar tahun 1860 di mana keadaan Joseon agak huru hara dengan pemberontak dan menteri-menteri yang korup.

Di zaman ini Dr. Jin dikenal sebagai tabib dan menggunakan kaedah moden yang pada mulanya amat disangsikan oleh masyarakat zaman itu. Oleh kerana tiada peralatan moden, Dr. Jin sedaya upaya menggunakan segala bahan yang ada agar dapat digunakan menyerupai zaman moden. Oleh kerana dia muncul ditengah kancah perebutan kuasa, Dr. Jin tidak dapat lari dari mainan politik orang-orang yang berkuasa. Ketika dalam perantauan di zaman asing tersebut dia bertemu dengan Hong Young Rae (lakonan Park Min Young) yang sangat mirip rupanya dengan Yoo Mi Na tunangnya yang koma di zaman moden.

Bersama Young Rae dia menyelamatkan pesakit-pesakit yang sepatutnya tidak dapat diselamatkan di zaman itu. Namun kerana dia merubah sejarah Dr. Jin terpaksa membayar dengan nyawanya. Berjayakah Dr. Jin kembali ke zaman moden?

Drama ini patut ditonton oleh sesiapa yang bercita-cita nak jadi doktor sebab ia amat menarik bila melihat cara Dr. Jin merawat dan membedah pesakit pada zaman silam. Aku tak tahu macam mana diorang buat..tapi macam betul-betul dia bedah. Kalau bedah otak tu, dia tunjuk dari proses hiris kulit, tebuk tengkorak...pakai pulak benda macam pahatttt....aiii kiranya sangat menariklah...hehehe...

Tiada ulasan:

blog buku Hud aikara.

  • Pemandu Van Jenazah - Tajuk: Pemandu Van Jenazah Penerbit: Utusan Karya Tebal: 270 m/s Buku ini merupakan kompilasi kisah pengalaman pemandu-pemandu van jenazah yang diceritaka...
    3 tahun yang lalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...